Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További részletek itt!

Gyakran ismételt kérdések cukorbetegség témakörben, Mi az a szénhidrát?

Life of Budapest

Mi az a szénhidrát?

A szénhidrátforrások  - A szénhidrátok három csoportba oszthatók. A cukrok természetes forrásból a tej (tejcukor, más néven laktóz), a gyümölcsök (gyümölcscukor, más néven fruktóz, valamint a szőlőcukor, más néven glukóz és a répacukor, más néven szacharóz keverékei) alkotórészei. A keményítők a gabonafélék (búza, rozs, árpa, kukorica, rizs), továbbá a burgonya, a szójabab, borsó, lencse, bab, gesztenye alkotórészei, ezek 20-70%-ban tartalmazzák. A zöldség- és főzelékfélék keményítőtartalma általában 5% körüli. Az élelmi rostok (teljes kiőrlésű gabonákban, zöldségekben, gyümölcsökben) nagy része emészthetetlen, így energiabevitelt, illetve vércukor-emelkedést csak elenyésző mértékben szolgáltatnak. Teltségérzetet okoznak, így csökkentik az éhségérzetet, fontos szerepük van az emésztési folyamatok optimalizálásában, valamint mérsékelik a cukrok felszívódását és kedvezően csökkentik a vérzsír-szintet.  - közül elsőrendű fontosságúak a teljes értékű gabonafélék (teljes őrlésű, azaz korpát is tartalmazó élelmiszerek, a barna
kenyér, barna rizs és száraztészták), továbbá a zöldség és főzelékfélék, a gyümölcsök, valamint a sovány tej és tejtermékek. Ezek rendszeres
fogyasztásával a javasolt napi 30 g élelmi rost bevitel is teljesíthető. Fontos tudni, hogy tablettás, vagy inzulinkezelés alatt álló betegeknek legalább
napi 100 gramm szénhidrát elfogyasztása szükséges (pl. erőteljes fogyókúra idején is), amennyiben szokásos diétájában ennél több szénhidrát van előírva, úgy bizonyos vércukorcsökkentő tabletták dózisának csökkentése, illetve az inzulindózisok módosítása szükséges, kezelőorvossal célszerű konzultálni.


címkék: 1-es típusú cukorbetegség, 2-es típusú cukorbetegség, egészséges életmód, cukorbetegség megelőzése, étkezés, diéta