Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További részletek itt!

Milyen energiatartalmú étrend ajánlható? Gyakran feltett kérdések

Life of Budapest

Milyen energiatartalmú étrend ajánlható?

A diéta alapja az étrend energiatartalmának meghatározása, mely testre szabottan, a tápláltsági állapothoz igazodik. A tápláltsági állapot jellemzésére ma egységesen a testtömeg (body mass)-index (BMI)** számolását alkalmazzuk, ennek alapján lehetünk normális testsúlyúak, túlsúllyal rendelkezők, vagy elhízottak.   ** A BMI a kg-ban kifejezett testsúly és a m-ben megadott testmagasság négyzetének a hányadosa. Mértékegysége kg/m2. A BMI értékét 20-24 között tekintjük normálisnak, 25-30 között túlsúlyról, 30 felett elhízásról, 35-öt elérő vagy meghaladó érték esetén nagyfokú elhízásról beszélünk. Az újabb ajánlások még szigorúbbak, már 27-30-as értéknél elhízásról, e felett nagyfokú elhízásról beszélnek. Hasi típusú az elhízás, ha a derék-körfogat férfin eléri a 94, nőkön a 80 cm-t.

 
A normális testsúlyú cukorbetegnek naponta annyi energiához kell juttatnia a szervezetét, amennyit az – az életkor, testmagasság, a végzett fizikai tevékenység függvényében–a testsúlyuk fenntartásához megkívánnak. A napi energiaszükséget meghatározására­­** különböző

egyszerű képletek használatosak.         ** Owen-képlet: a napi energiaszükséglet (kcal) férfiaknál: 900+10x testsúly-kg, nőknél: 700+7x testsúly-kg. A kapott érték szorzója a fizikai aktivitás mértékétől függően 1,2-1,4, illetve 1,8.

Normális testsúly esetén a testsúly fenntartása céljából a napi energiaszükséglet szellemi, könnyű testi munka esetén nőknél általában 1300, férfiaknál 2000 kcal, közepes fizikai aktivitás esetén 1600, illetve 2400 kcal, nehéz fizikai munkánál 2000, illetve 3100 kcal. Mivel a 2-es típusú cukorbetegek túlnyomó többsége túlsúlyos (ami erősen fokozza az inzulinrezisztenciát), esetükben a testsúly csökkentését célzó fogyókúrás diétákban a fenti energiabevitelt napi 500-1000 kcal-val célszerű megszorítani. Ez túlsúlyos nőknél általában 1000–1200, túlsúllyal rendelkező férfiak esetében 1200–1600 kcal-t jelent, ami biztosíthatja az ideálisnak tartott, heti 0,5–1 kg-os testsúlycsökkenést. A kcal–ból kJ-ba történő átszámításkor 4,2-es szorzószámot kell alkalmazni.

 

 


címkék: 2-es típusú cukorbetegség, egészséges életmód, cukorbetegség megelőzése, étkezés, diéta